OutoftheToolbox


Van businessidee naar start-up
 

5 Gouden tips voor de startende ondernemer om onderzoek te doen

 Tijdens de KvK online startersdag werden Sabine van OutoftheToolbox en Noa van Balance Buddy samen geïnterviewd over het hoe en waarom van onderzoek doen als startende ondernemer. Hoe helpt onderzoek doen bij het bepalen van je markt? En wanneer doe je wat voor soort onderzoek?

In de praktijk zien we dat veel startende ondernemers zo vol zijn van hun eigen idee dat ze vergeten om goed te luisteren naar de klant. Uit onderzoek blijk zelfs dat 47% van alle jonge bedrijven het niet redt omdat ze niet goed aansluiten bij de behoeften van de klant. Door onderzoek te doen naar de wensen en behoeften van jouw klant kun je dit voorkomen.

Vijf gouden tips hierbij zijn:

Tip 1: Start bij het probleem of de kans! 
Verdiep je als eerste in het leven van je klant: waar loopt hij/zij tegen aan, wat irriteert hem of haar? Denk niet gelijk in oplossingen, maar probeer het probleem (of de kans die je ziet) goed te doorgronden.

Tip 2: Praat over het leven, in plaats van over je idee. 
Vraag daarbij naar gedrag en ervaringen uit het verleden en niet naar algemeenheden of meningen over de toekomst. Trap daarmee niet in valkuil van sociaal wenselijke antwoorden. Vraag niet: ‘Wat vind je van mijn idee?’, maar bijvoorbeeld: ‘Hoe los je dat probleem nu op en waar loop je daar bij tegen aan?’. Bij de eerste vraag zijn mensen geneigd, zeker als ze jou kennen, positiever te antwoorden.

Tip 3: Wees niet bang om je idee te delen, door te delen wordt het beter.
Als je een goed beeld van je klantgroep hebt en je denkt een oplossingen gevonden te hebben, leg deze dan voor aan je klanten en vraag wat ze er van vinden. Wat vinden ze goed aan het idee, wat kan beter of anders? Etc.

Tip 4: Ga in gesprek met experts in de markt.
Bespreek je idee eens met een concullega, een marktspecialist of bijvoorbeeld een ontwerper. Vergeet niet om ook te onderzoek doen naar mogelijke concurrenten: hoe onderscheidend is jouw idee eigenlijk?

Tip 5: Verzamel ambassadeurs.
Vraag als je iemand gesproken hebt, of je hem of haar nog eens mag benaderen. Misschien is hij of zij wel je eerste klant! Het grote voordeel van deze manier van onderzoek doen is dat je naast veel betere aansluiting van je product of dienst bij de klant, je ook al een eerste groep ambassadeurs verzamelt en dus straks bij klanten vinden, klanten binden je al een goed begin hebt. 

Ten slotte: Luister meer, praat minder

Wil je meer weten over onderzoek doen of het starten van een bedrijf? Bekijk dan eens ons boek Van idee naar start-up of maak een afspraak met ons